fbpx
søndag, marts 7, 2021
Intet resultat
Vis alle resultater
Synspunktet
  • Samfund
  • Arbejdsliv
  • Livsstil
  • Sundhed
  • Annoncering
  • Samfund
  • Arbejdsliv
  • Livsstil
  • Sundhed
  • Annoncering
Intet resultat
Vis alle resultater
Synspunktet

Beton- og byggebranchen vil halvere CO₂-udledningen fra beton i 2030

I 2030 skal CO₂-aftrykket fra betonbyggeri være 40-50 procent lavere end i dag. Uden at der gås på kompromis med kvalitet, komfort og økonomi. Det er det ambitiøse mål, som den danske betonbranche har sat sig sammen med den øvrige byggebranche, og det lanceres nu som Bæredygtig Beton Initiativ.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Del på FacebookDel på TwitterDel på LinkedIn

Mere end 20 centrale aktører i den danske beton- og byggebranche går nu sammen om Bæredygtig Beton Initiativ med en ambition om at reducere klimapåvirkningen fra betonbyggeriet betragteligt. Byggeriet – herunder betonbyggeriet – står nemlig for en stor del af samfundets klima- og miljøpåvirkning i form af ressource- og energiforbrug, CO₂-udledning og affald. Blandt parterne bag initiativet er flere store bygherrer, som har et målrettet fokus på deres klimaaftryk, og derfor stiller krav til bæredygtigt byggeri. Et godt eksempel på det er PensionDanmark.

– Vi ser et stort potentiale i Bæredygtig Beton Initiativet, hvor fokus er på både nye løsninger, genbrug og reduceret forbrug, som alt sammen bidrager til at nedsætte CO₂-aftrykket. Som ansvarlig bygherre er det vigtigt, at vi gør op med vanetænkningen og finder nye og mere bæredygtige måder at fremstille og benytte byggematerialer på. Bæredygtig Beton Initiativet harmonerer rigtigt godt med vores politik om at bygge bæredygtigt. I PensionDanmark certificerer vi således alt vores byggeri til DGNB Guld, siger direktør i PensionDanmark, Torben Möger Pedersen i en pressemeddelelse.

Vilje til at producere mere bæredygtigt
Når initiativet er sat i gang af Dansk Beton, som repræsenterer betonbranchen i erhvervs- og arbejdsgiverorganisationen Dansk Byggeri, skyldes det en erkendelse af branchens klimapåvirkning og en vilje til at handle.

– Den danske betonbranchen har i mange år arbejdet for at producere mere bæredygtigt. Men ser man alene på CO₂, så står beton og cement, som er den afgørende komponent i beton, på globalt niveau for fem procent af den globale CO₂-udledning. I Danmark ligger det niveau lavere, bl.a. fordi branchen allerede har haft fokus på bæredygtig produktion, men i alle tilfælde er det muligt at nedbringe det miljøaftryk betragteligt. Og det er kerneopgaven for det nye initiativ, hvor der skal være fokus på, hvordan man får omsat viden, forskning og innovation til praksis, siger branchedirektør Thomas Uhd fra Dansk Beton i Dansk Byggeri.

Fokus på viden og afprøvet teknologi
Der arbejdes både i Danmark og udlandet på at udvikle nye teknologier, som kan gøre cement- og betonproduktion mere bæredygtig, men en lang række af dem er fortsat under udvikling, og det er usikkert, hvad effekten vil være, hvad de vil koste, og om de vil være brugbare i stor skala. Derfor har man i det danske initiativ valgt at tage udgangspunkt i enten kendte teknologier eller teknologier, som er tæt på at være klar til markedet.

– Ser man på udenlandske klimaambitioner for cement- og betonindustrien, så står bl.a. lagring af CO₂ ofte centralt. Men det er både en uudviklet, dyr og energikrævende teknologi, som vi – i hvert fald i første omgang – ikke har taget med. Derimod har vi fokus på den viden, vi har, og de teknologier, der er afprøvet, og som skal gøres gængse bl.a. via bedre bygherrekrav, tværgående samarbejdsformer og en systematisk vidensindsamling. Det er det, som Bæredygtig Beton Initiativet skal arbejde med, siger Thomas Uhd.

Blandt de mange aktører, der bakker op om initiativet, er – foruden arkitekter, bygherrer, ingeniører, entreprenører mv. – også Aalborg Portland, som producerer den cement, der indgår i betonen.

– Det er helt naturligt for os i Aalborg Portland at støtte op om initiativer, der gør brugen af beton bedre og mere bæredygtig. Vi støtter aktivt udviklingen af et mere bæredygtigt byggeri både gennem projekter med eksterne partnere som dette, og igennem interne projekter der bidrager til at gøre vores produktion mere bæredygtig. Beton er et fantastisk materiale, som skal bruges i det omfang og der, hvor det giver bedst mening, siger Michael Lundgaard Thomsen, Managing Director i Aalborg Portland.

Relaterede Synspunkter

Serdar Cabuk - PR-foto

Deloitte: Virksomheder overser cybersikkerheden i deres grønne omstilling

af Redaktionen
3. marts 2021

Der er en risiko for, at cybersikkerheden bliver frakoblet den bæredygtige omstilling, virksomheder og samfundet som helhed er i gang...

Foto: Unsplash

BUPL: Børnene har brug for en tidlig indsats

af Redaktionen
13. januar 2020

Børnenes perspektiv skal altid komme først i sager om udsatte børn og anbringelser. Og der skal samtidig skrues op for...

Foto: Unsplash

BUPL: Det nye årti skal være børnenes årti

af Redaktionen
1. januar 2020

Børnene fyldte godt i statsministerens nytårstale. Særligt de udsatte. Det tegner godt i forhold til den ambitiøse børneplan, som regeringen...

Djøf: Godt at grønthøsteren er kørt i garage

af Redaktionen
6. september 2019

- Den netop indgåede økonomiaftale mellem regeringen og kommunerne afskaffer effektiviseringsprogrammet, der hvert år skar 0,5 milliarder kroner i kommunernes...

BUPL om kommuneaftale: Stop besparelserne på børneområdet – sæt gang i en genopretning nu

af Redaktionen
6. september 2019

Den nye økonomiaftale mellem regeringen og KL betyder, at kommunerne får penge til at dække det demografiske træk, når der...

Foto: Unsplash

Djøf: Brug for national handlingsplan for et mindre kønsopdelt uddannelsesvalg og arbejdsmarked

af Redaktionen
26. juli 2019

65.714 unge har netop fået besked om, hvilken uddannelse, de er optaget på. Det er en stigning på 1 pct....

Næste artikel
Foto: Unsplash

Regeringen: Begge forældre skal sikres digital post om fælles børn

Efterlad en kommentar til dette synspunkt

Seneste nyt

Lindex’ undertøjskampagne handler om naturlige personer, som identificerer sig selv som kvinder. De er alle i forskellige situationer og veje i livet, hvor de på en stolt og selvsikker måde reflekterer over deres bryster og tager ejerskab over deres metaforer.

Modetøjskæde opfordrer kvinder til at elske deres bryster

3. marts 2021
Serdar Cabuk - PR-foto

Deloitte: Virksomheder overser cybersikkerheden i deres grønne omstilling

3. marts 2021
Foto: Dansk Industri

Erhvervslivet til regeringen: Sådan genstarter vi dansk eksport nu

22. september 2020
Mogens Nørgaard Mogensen, senior partner og adm. direktør i PwC

Dansk erhvervsliv: COVID-19-krisen bliver langvarig

17. juli 2020

Borgmester: Ledige bør testes for digitale kompetencer

21. februar 2020

Mest læste

Foto: Unsplash.

Hjerteforeningen: Vigtigt at flere danskere ønsker dyrere cigaretter

30. marts 2019
Foto: Unsplash.

Erhvervspsykolog: Forbered dig på 100 hårde dage, hvis du vil have succes på dit nye job

10. marts 2019
Lindex’ undertøjskampagne handler om naturlige personer, som identificerer sig selv som kvinder. De er alle i forskellige situationer og veje i livet, hvor de på en stolt og selvsikker måde reflekterer over deres bryster og tager ejerskab over deres metaforer.

Modetøjskæde opfordrer kvinder til at elske deres bryster

3. marts 2021
Foto: Unsplash

Din partner er ikke nødvendigvis den samme som ham eller hende, du forelskede dig i

28. februar 2019
Serdar Cabuk - PR-foto

Deloitte: Virksomheder overser cybersikkerheden i deres grønne omstilling

3. marts 2021
Kilde: Gjensidige Forsikring.

Gjensidige Forsikring: Bekymrende at så mange oplader mobiltelefonen om natten

25. april 2019
Foto: Unsplash

Tørnæs til Trumps nye mand i Verdensbanken: Ligestilling og klimaindsatser er afgørende, hvis vi skal skabe udvikling i verdens fattigste lande

10. april 2019
Foto: Unsplash.

Vindervirksomheder skal være bæredygtige og digitale

11. september 2019
Gruppebillede fra Madtankens første møde. Foto: Madtanken.

Vi skal ikke tilbage til kødgryderne

22. april 2019
Foto: Unsplash.

Sygedagpengeregler: Man har ret til at sige nej til lægebehandling

25. april 2019

Sponsorerede synspunkter

  • All
  • Sponsoreret
Foto: Unsplash
Sponsoreret

6 gode råd til sponsoreret indhold

af Sponsoreret indhold
10. september 2019

Mange virksomheder, organisationer og personbrands bruger enorme summer på annoncer for nye produkter, initiativer og på at fortælle omverdenen om...

Læs mere

Om Synspunktet

Synspunktet.dk er en politisk uafhængig platform, som giver liv til spændende synspunkter for dig, som ønsker indhold med holdning.

Læs vores privatlivs- og cookiepolitik her.

Kontakt redaktionen

Har du spørgsmål, er du velkommen til at skrive til redaktion@synspunktet.dk.

Emner

  • Arbejdsliv
  • Erhverv
  • Kultur
  • Livsstil
  • Samfund
  • Sponsoreret
  • Sundhed

Annoncering

Skal vi annoncere for din virksomhed? Læs hvorfor her.

© 2021 Synspunktet

  • Samfund
  • Arbejdsliv
  • Livsstil
  • Kultur
  • Sundhed
  • Erhverv
  • Annoncering

© 2021 Synspunktet