fbpx
søndag, marts 7, 2021
Intet resultat
Vis alle resultater
Synspunktet
  • Samfund
  • Arbejdsliv
  • Livsstil
  • Sundhed
  • Annoncering
  • Samfund
  • Arbejdsliv
  • Livsstil
  • Sundhed
  • Annoncering
Intet resultat
Vis alle resultater
Synspunktet

DGI: Flere piger skal med i esportsforeningerne

Pigerne har selv de bedste bud på, hvordan flere piger kommer med i esportsforeningerne. Det mener DGI, der er klar til at ændre opfattelsen af, esport mest er for drenge.

Foto: Unsplash.

Foto: Unsplash.

Del på FacebookDel på TwitterDel på LinkedIn

Mange piger spiller computer. Men kun ganske få piger er med i de mange esportsforeninger, der blomstrer frem over hele landet.

Blot 4 procent af medlemmerne i DGI’s omkring 140 esportsforeninger er piger. Det er ærgerligt, mener DGI, der nu sætter gang i en ny indsats med mål at få flere piger med i esporten.

– Vi ved, at rigtig mange piger spiller computer. Og fra de esportsforeninger, der har succes med at tiltrække piger, hører vi, at pigerne er glade for at være med i en forening, opleve fællesskabet og dyrke den sociale dimension i spillene sammen med andre. Derfor er vi overbeviste om, at der er et kæmpe potentiale i at få flere piger med i esporten. Først og fremmest for pigerne, men også for foreningerne,” siger Martin Fritzen, der er projektleder i DGI Esport, i en pressemeddelelse.

Pigerne har selv de bedste ideer

Han er overbevist om, at de piger, der spiller computer, selv har nøglen til at få flere piger med i foreningerne. Derfor inviteres pigerne til at være frontløbere i den nye indsats, og startskuddet er netværksdagen ’Piger i esport’ den 14. september i Vejle.

Netværksdagen er forbeholdt piger – både dem, der i dag er med i en forening og dem der ikke er – og målet er få pigernes input til, hvordan esport kan blive attraktivt for flere piger.

– I DGI vil vi ikke bare lave en pige-liga. Vi vil høre pigerne selv, hvad de har af ønsker og ideer, og vi vil gøre alt, hvad vi kan for at understøtte deres input. Skal vi f.eks. lave særlige pige-arrangementer, eller er der brug for at ændre noget på vores træneruddannelser? Vi ved det ikke, men vi tror på, at pigerne selv har nogle gode bud på, hvad der skal til, siger Martin Fritzen.

For der kan være mange årsager til pigernes manglende interesse for at spille computer i foreninger, på efterskoler eller andre fællesskaber. Måske skyldes det spillene, måske handler det om, at der tales grimt, måske ser pigerne ikke dem selv som gamere, og måske er der en kultur om, at esport kun er for drenge.

– Vi vil gerne vide mere om pigernes motiver og barrierer for at dyrke esport. Samtidig ønsker vi også, at det bliver mere attraktivt at starte til esport i en forening for både piger og nybegyndere,” siger Martin Fritzen.

Flere kræfter samles om at få flere piger med

På netværksdagen vil pigerne diskutere udfordringer og komme med bud på nye tiltag og initiativer, ligesom de vil udveksle erfaringer om, hvordan det er at være pige i en verden, der er domineret af drenge.

DGI er arrangør af netværksdagen, der arrangeres i samarbejde med foreningen DigiPippi, som har en faglig viden i forhold til at skabe interesse blandt piger for teknologi og digitalt liv. En anden samarbejdspartner er Det Blå Danmark, der bl.a. arbejder for, at piger i højere grad kan identificere sig med tekniske erhverv.

Fakta om esport og piger

  • Esport oplever en markant medlemsvækst. I 2018 var der 138 foreninger med esport i DGI med i alt 4.912 medlemmer – en fremgang i forhold til året før på 68 foreninger og 2.807 medlemmer. Fremgangen ser absolut ud til at fortsætte i 2019.
  • Blot 192 ud af de 4.912 medlemmer var piger. Det svarer til 3,9 procent.
  • Flere foreninger har særlige pigehold. F.eks. Hedensted Esport.
  • Tal fra DR Medieforskning viser, at 70 procent af pigerne i alderen 13-19 år spiller computer.
  • Mere info om netværksdagen for piger, som DGI afholder 14. september i DGI Huset Vejle på https://www.dgi.dk/esport/arrangementer/201900339000

Relaterede Synspunkter

Åbent brev til kulturministeren: Giv kulturaftalerne til børnene

af Redaktionen
16. september 2019

Kære Joy Morgensen, Allerførst tillykke med udnævnelsen. Da du tiltrådte som kulturminister, sagde du blandt andet: "Jeg vil rigtig gerne...

Foto: Katja Berger, PR.

Forfatter tager til genmæle: Det er ikke mediernes skyld at din teenager begår selvmord

af Redaktionen
9. maj 2019

Som 16-årig overlevede Katja Berger sit første selvmordsforsøg. I dag bruger hun sine oplevelser og følelsesliv som motor for sine...

Foto: PR

Steve Seagle er nomineret til The Eisner Awards: Danmark er verdens bedste land at være nøgen i

af Redaktionen
7. maj 2019

Grundlaget for den unikke nominering til The Eisner Awards er antologien Get Naked, som er en samling tegneserieessays illustreret af nuværende...

Foto: PR

Det Kongelige Teater om nyt samarbejde: Vi skal selvfølgelig også være noget for børnene

af Redaktionen
7. maj 2019

- Jeg håber vitterligt, at eleverne vil nyde Det Kongelige Teaters forløb om Napoli. Eleverne kommer til at arbejde med...

Foto: PR

På fotografiet ses Sonja Ferlov Mancoba i sit første atelier i Paris. Her blev hun nabo, og senere ven, med kunstneren Alberto Giacometti. 
 Sonja Ferlov Mancoba i sit atelier i Rue du Moulin-Vert i Paris, c. 1938, Museum Jorn.

Klaus Ib Jørgensen om at SMK sender Sonja Ferlov Mancoba til Paris: En stor begivenhed for dansk kunst i Frankrig

af Redaktionen
24. april 2019

Billedhuggeren Sonja Ferlov Mancoba (1911-1984) boede det meste af sit liv i Paris sammen med ægtefællen Ernest Mancoba og deres...

Foto: Frederik Wolff Nisbeth Teglhus

Museumsdirektør: Ny udstilling udforsker modens stoflighed

af Redaktionen
17. april 2019

Det er første gang, Fashioned from Nature kan opleves efter premieren hos Victoria and Albert Museum i London. I udstillingen...

Næste artikel
Foto: DI.

DI: Nyt vækstteam skal gøre Danmark til verdens førende healthtech-nation

Seneste nyt

Lindex’ undertøjskampagne handler om naturlige personer, som identificerer sig selv som kvinder. De er alle i forskellige situationer og veje i livet, hvor de på en stolt og selvsikker måde reflekterer over deres bryster og tager ejerskab over deres metaforer.

Modetøjskæde opfordrer kvinder til at elske deres bryster

3. marts 2021
Serdar Cabuk - PR-foto

Deloitte: Virksomheder overser cybersikkerheden i deres grønne omstilling

3. marts 2021
Foto: Dansk Industri

Erhvervslivet til regeringen: Sådan genstarter vi dansk eksport nu

22. september 2020
Mogens Nørgaard Mogensen, senior partner og adm. direktør i PwC

Dansk erhvervsliv: COVID-19-krisen bliver langvarig

17. juli 2020

Borgmester: Ledige bør testes for digitale kompetencer

21. februar 2020

Mest læste

Foto: Unsplash.

Hjerteforeningen: Vigtigt at flere danskere ønsker dyrere cigaretter

30. marts 2019
Foto: Unsplash.

Erhvervspsykolog: Forbered dig på 100 hårde dage, hvis du vil have succes på dit nye job

10. marts 2019
Lindex’ undertøjskampagne handler om naturlige personer, som identificerer sig selv som kvinder. De er alle i forskellige situationer og veje i livet, hvor de på en stolt og selvsikker måde reflekterer over deres bryster og tager ejerskab over deres metaforer.

Modetøjskæde opfordrer kvinder til at elske deres bryster

3. marts 2021
Foto: Unsplash

Din partner er ikke nødvendigvis den samme som ham eller hende, du forelskede dig i

28. februar 2019
Serdar Cabuk - PR-foto

Deloitte: Virksomheder overser cybersikkerheden i deres grønne omstilling

3. marts 2021
Kilde: Gjensidige Forsikring.

Gjensidige Forsikring: Bekymrende at så mange oplader mobiltelefonen om natten

25. april 2019
Foto: Unsplash

Tørnæs til Trumps nye mand i Verdensbanken: Ligestilling og klimaindsatser er afgørende, hvis vi skal skabe udvikling i verdens fattigste lande

10. april 2019
Foto: Unsplash.

Vindervirksomheder skal være bæredygtige og digitale

11. september 2019
Gruppebillede fra Madtankens første møde. Foto: Madtanken.

Vi skal ikke tilbage til kødgryderne

22. april 2019
Foto: Unsplash.

Sygedagpengeregler: Man har ret til at sige nej til lægebehandling

25. april 2019

Sponsorerede synspunkter

  • All
  • Sponsoreret
Foto: Unsplash
Sponsoreret

Dit brand: Dit synspunkt her

af Sponsoreret indhold
25. april 2019

Brødtekst, hvor dit synspunkt udfoldes. Som eksempel, er der sat autogeneret tekst ind. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing...

Læs mere

Om Synspunktet

Synspunktet.dk er en politisk uafhængig platform, som giver liv til spændende synspunkter for dig, som ønsker indhold med holdning.

Læs vores privatlivs- og cookiepolitik her.

Kontakt redaktionen

Har du spørgsmål, er du velkommen til at skrive til redaktion@synspunktet.dk.

Emner

  • Arbejdsliv
  • Erhverv
  • Kultur
  • Livsstil
  • Samfund
  • Sponsoreret
  • Sundhed

Annoncering

Skal vi annoncere for din virksomhed? Læs hvorfor her.

© 2021 Synspunktet

  • Samfund
  • Arbejdsliv
  • Livsstil
  • Kultur
  • Sundhed
  • Erhverv
  • Annoncering

© 2021 Synspunktet